Revitalisasi Implementasi Kurikulum Pendidikan

Authors

  • Fauzi Fahmi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Wahyu Bitasari Universitas Islan Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.30

Keywords:

Revitalization, Curriculum Implementation, Educational Institutions

Abstract

This study aims to analyze the revitalization of curriculum implementation in formal educational institutions. This research uses qualitative research methods based on literature study. Sources of data used in this study are various government policies related to the education curriculum in Indonesia, especially government policies concerning the 2013 curriculum. Data analysis was carried out by analyzing descriptive analytic data. The results of this study indicate that: 1) curriculum implementation includes: a) program development, b) learning implementation, and c) evaluation. 2) Preparation from teachers and school authorities, namely: a) Readiness of material can be in the form of readiness such as curriculum tools, school infrastructure, financial elements, and elements of the school environment. b) Non-material readiness can be in the form of reliable and professional educational staff (principals/ teachers), readiness of employees and readiness of elements of students and parents of students.

References

Alawiyah, F. (2015). Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Kajian Singkat.

Andi, P. (2015). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu Implementasi Kurikulum 2013 Untuk SD/MI. In Kencana.

Askey-Jones, S., David, A. S., Silber, E., Shaw, P., & Chalder, T. (2013). Cognitive behaviour therapy for common mental disorders in people with Multiple Sclerosis: A bench marking study. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/j.brat.2013.04.001

Astuti, D. A., Haryanto, S., & Prihatni, Y. (2018). Evaluasi implementasi kurikulum 2013. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. https://doi.org/10.30738/wd.v6i1.3353

Baharudin, H. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Sistem kepemimpinan Kepala Madrasah. Jurnal Ilmu Tarbiyah At-Tajdid.

Fahmi, F. (2020). Tipologi Kepemimpinan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Di Madrasah. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 1–10.

Fauziah, A. (2012). Sekolah Holistik : Pendidikan Karakter Ala Ihf. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Islami.

Fitri, A. E., Saparahayuningsih, S., & Agustriana, N. (2017). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (Penelitian Deskriptif Kuantitatif Di Paud IT Auladuna Kota Bengkulu). In Jurnal Ilmiah Potensia.

Habe, H., & Ahiruddin, A. (2017). Sistem Pendidikan Nasional. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis. https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48

Hanafiah, M. A. (2020). Peran Kepala Sekolah/Madrasah Dalam Menjaga Mutu Pendidikan Pada Masa Tersebarnya Virus Corona (Covid-19). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 13(2), 119–123. http://jurnal.staiserdanglubukpakam.ac.id/index.php/alfikru/article/view/15

Hartoni, H. (2018). Impelementasi Manajemen Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Menengah Kejuruan. AL-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.3088

Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. AL-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113

Judiani, S. (2010). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i9.519

Kunandar. (2015). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Pesrta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013. In Jurnal Evaluasi Pendidikan.

Kustijono, R., & Wiwin HM, E. (2014). Pandangan Guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Fisika Smk Di Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA). https://doi.org/10.26740/jpfa.v4n1.p1-14

Majid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Guru. In PT Remaja Rosdakarya.

Masditou. (2017). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Menuju Pendidikan Yang Bermutu. Jurnal Ansiru Pai.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosadakarya.

Novita, M. (2017). Arana Dan Prasarana Yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. Nur El-Islam : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan.

Parid, M., & Alif, A. L. S. (2020). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan. Tafhim Al-’Ilmi. https://doi.org/10.37459/tafhim.v11i2.3755

Qomariyah. (2014). Kesiapan Guru dalam Menghadapi Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang.

Sagala, H. S. (2013). Silabus Sebagai Landasan Pelaksanaan Dan Pengembangan Pembelajaran Bagi Guru Yang Profesional. Jurnal Tabularasa Pps Unimed.

Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.7173

Siregar, N. S. S. (2013). Persepsi Orang Tua terhadap Pentingnya Pendidikan bagi Anak. Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik.

Sista, T. R. (2017). Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Educan : Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.21111/educan.v1i1.1288

Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013. Inventa. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1803

Downloads

Published

2021-05-03

How to Cite

Fahmi, F., & Bitasari, W. (2021). Revitalisasi Implementasi Kurikulum Pendidikan. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), 81–91. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.30