Pengaruh Penggunaan LKS Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Ismaraidha Ismaraidha Universitas Pembangunan Pancabudi

DOI:

https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.39

Keywords:

Student Worksheets, Learning Achievements, Islamic Education

Abstract

This study aims to determine the effect of using Student Worksheets on student achievement in Islamic subjects. This study uses quantitative research methods using correlation techniques. The population as well as the sample in this study were all students of SMP Laut Dendang, totaling 40 students. Data collection techniques using interview techniques, questionnaires, and observations. Correlation calculation is done by testing the hypothesis with the Product Moment correlation formula. The results showed that there was a positive influence between the use of student worksheets and student achievement in Islamic subjects, this is indicated by the results of calculations where r­­count= 0.719 while rtable= 0.302. This calculation also means that the teaching and learning process of teachers and students can make the most of the Student Worksheets so that student learning achievement will increase significantly.

References

Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. D. (2016). Pengembangan lembar kerja siswa (Lks) berbasis keterampilan proses di SMAN 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350–365.

Asrori, M. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26.

Azhar, A. (2012). Media pembelajaran. In Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Raja Grafindo Persada.

Dewi, C. (2021). Pengaruh Karakter, Pola Asuh dan Masalah Orangtua Terhadap Perilaku Anak Di Sekolah. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 13(1), 28–37. http://jurnal.staiserdanglubukpakam.ac.id/index.php/alfikru/article/view/25

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Fitriana, D., Yusuf, M., & Susanti, E. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Menggunakan Pendekatan Saintifik Untuk Melihat Berpikir Kritis Siswa Materi Perbandingan. Jurnal Pendidikan Matematika Sriwijaya, 10(2), 23–38.

Hanita, R. (2012). Pengaruh Pemakaian Lembar Kerja Siswa (LKS) Terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 8 Kota Cirebon. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Hidayat, R. (2020). Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (LKS) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama Negri 007 Rambah Kabupaten Rokan Hulu. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Huda, M. (2015). Peran Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sosial. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1), 165–188. http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v10i1.790

Nidawati, N. (2013). Belajar Dalam Perspektif Psikologi dan Agama. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(1), 19–29.

Nur, A. F. A. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (LKS) dalam peningkatan kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMP Negeri 4 Watampone. Al-Qayyimah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 54–69.

Sariah, A. A. H. (2012). Penggunaan Lembar Kerja Siswa (LKS) dan Hubungannya Dengan Minat Belajar Pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam (PAI) di SDN 2 Halimpu Kabupaten Cirebon. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Umam, M. K. (2019). Studi komparatif paradigma teori belajar konvensional barat dengan teori belajar islam. Al-Hikmah: Jurnal Kependidikan dan Syariah, 7(2), 57–80.

Wahda B, N. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (Lks) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas V SDN 21 Temban Kec. Enrekang Kab. Enrekang. UIN Alauddin Makassar.

Downloads

Published

2021-05-03

How to Cite

Ismaraidha, I. (2021). Pengaruh Penggunaan LKS Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), 100-107. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.39