Tahfiz Qur’an dengan Metode Tasmi’ dan Sambung Ayat (Strategi Pengorganisasian, Penyajian, dan Pengelolaanya di Pondok Pesantren Al-Lathifiyyah Palembang)

Authors

  • Anindya Diah Hartanti Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Abdurrahmansyah Abdurrahmansyah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muhammad Adil Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i2.42

Keywords:

Tahfiz Qur'an, Tasmi' Method, Connect Ayat

Abstract

This study aims to analyze the strategy of organizing, presenting, and managing the tasmi' method and connecting verses in memorizing the Qur'an at the Al-Lathifiyyah Islamic Boarding School. This research uses qualitative research methods based on descriptive studies. Data collection techniques using observation techniques, interviews, and documentation. Data analysis used steps of data reduction, data presentation, and data verification. Data verification is done by using triangulation technique which compares data from three instruments and three different data sources. The results showed that the organization of this method was carried out by organizing the curriculum and memorization material starting from juz 1, where tasmi' was carried out in half juz to one juz instead of persurat. Organizing is carried out starting from planning, determining success indicators, objectives, materials, media, implementation steps and assessments. While the management is carried out in several stages, namely the acceptance of new students, the tahsin stage, the bin-nazhar stage, the tahfizh stage, the talaqqi stage, the Takrir stage, the tasmi stage, and the verse continuation stage.

References

Akhmar, I. A., Lestari, H., & Ismail, Z. (2021). Metode Efektif Menghafal Al-Qur’an bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–20.

Assjari, M., & Farhah, S. A. (2019). Pengaruh Metode Tasmi’ terhadap Peningkatan Kemampuan Menghafal Surat-Surat Pendek Al-Qur'an pada Anak Cerebral Palsy. Jassi Anakku, 11(1), 18–25.

Fad. (2014). Success Story Kgs. H. Nawawi Dencik, Sempat Ingin Mundur Selalu Ulang Hafalan. Sumatera Ekspress.

Fadlilah, N. (2019). Pengaruh kegiatan Muraja’ah Sambung ayat di Jam’iyyatul Huffazh Mahasiswa Surabaya terhadap Prestasi Belajar Mata Kuliah Tafsir di Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Fatmawati, U. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Tasmi’ terhadap Motivasi Santri dalam Menghafal Al-Quran di Rumah Quran Indonesia (RQI). UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

hendrawati, Wiwik, Rosidi, R., & Sumar, S. (2020). Aplikasi Metode Tasmi’ Dan Muraja’ah dalam Program Tahfizul Quran pada Santriwati di Ma’had Tahfiz Hidayatul Qur’an Desa Puding Besar. Lenternal: Learning and Teaching Journal, 1(1). https://doi.org/10.32923/lenternal.v1i1.1272

Ifadah, R., Rahmah, E. N., & Fatimah, F. S. N. (2021). Penerapan Metode Tasmi’dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Siswa MI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(01), 101–120.

Khabibah, N. N. (2021). Penerapan Metode bin-Naẓar, Tahfiẓ, Tasmi‛ dan Muraja‛ah dalam Menghafal al-Qur’an di Pondok Pesantren Nurul Qur’aniy Kerep Jombor Kecamatan tuntang Kabupaten Semarang tahun 2018. IAIN Hadisiga.

Lubis, R. R., Hanafiah, M. A., Sartika, D., Hasibuan, A. A., & Nawawi, K. H. (2019). Taḥfīẓ Online: (Studi Menghafal Al-Quran Pada Masa Pandemi Covid-19 di MIS Ubudiyah Medan). Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 60–75. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i2.253

Lubis, R. R., Mahrani, N., Margolang, D., & Assingkily, M. S. (2020). Pembelajaran Al-Qur’an Era Covid-19: Tinjauan Metode dan Tujuannya pada Masyarakat di Kutacane Aceh Tenggara. Kuttab, 4(2).

Ningsih, S. A. (2018). Pelaksanaan Metode Tasmi’dan ‘Iadatul Qur’an Dalam MenghafaL Al-Qur’an di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Ulul Albab Nganjuk. IAIN Tulungagung.

Nurlaila. (2013). Strategi Memori pada Tuna Netra Penghafal Al-Qur’an: Studi Kasus Seorang Tuna Netra Penghafal Qur’an di Indralaya Kabupaten Ogan Ilir Sumatera Selatan. UIN Palembang.

Rusadi, B. E. (2020). Tahfiz Online: Sarana Menghafal Alquran Secara Online. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 12(1), 18–33.

Wahyudin, Y. (2019). Penerapan Metode Tasmi dalam Pembelajaran Tahsin Tahfiz Untuk Meningkatkan Hafalan Al-Quran: Penelitian Quasi Eksperimen pada Mahasiswa di Rumah Tahfiz Quran UIN Sunan Gunung Djati Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Widyasari, R. (2018). Pembelajaran Tahfizul Quran Dengan Metode Talaqqi Pada Santri Kelas I’dadi Di Kuttab Tahfizul Quran Al-Husnayain Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. In Sifonoforos (Issue August 2015). IAIN Surakarta.

Zami, M. A. (2020). Kajian Terhadap Ragam Metode Membaca Al-Quran dan Menghafal Al-Quran. Jurnal Pendidikan Guru, 1(1).

Downloads

Published

2021-08-01

How to Cite

Hartanti, A. D., Abdurrahmansyah, A., & Adil, M. (2021). Tahfiz Qur’an dengan Metode Tasmi’ dan Sambung Ayat (Strategi Pengorganisasian, Penyajian, dan Pengelolaanya di Pondok Pesantren Al-Lathifiyyah Palembang). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(2), 97-112. https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i2.42