Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19
DOI:
https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33Keywords:
Interactive Multimedia, Learning Media, Covid 19Abstract
This study aims to analyze the function of alternative learning media (interactive multimedia) during the Covid 19 pandemic. This research uses qualitative research methods based on library research (library research). Collecting data using documentation techniques derived from library sources. Data analysis uses content analysis techniques where each source or literature used is adjusted and the context's suitability is seen with other literature from books, journals or other research. Applications and multimedia content can be used as a learning resource during online learning, and ensure that the learning process remains active even though it is not done face-to-face. This involves all facilities and support to ensure online learning can be done starting from internet access, devices in the form of smartphones or notebooks, and the availability of adequate signals. Multimedia also makes it possible to increase children's interest and motivation to learn, which often decreased during the Covid 19 period. Multimedia is also a step to stimulate student understanding of the material being taught accelerated.
References
Agustina, A. (2016). Pembelajaran Konsep Ikatan Kimia Dengan Animasi Terintegrasi LCD Projector Layar Sentuh (Low Cost Multi Touch White Board. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 1(1), 8–13.
Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).
Altıparmak, K. (2014). Impact of Computer Animations in Cognitive Learning: Differentiation. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(8), 1146–1166.
Ambarita, J. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Karakter di Masa Pandemi Covid 19. Prosiding SNITT Poltekba, 4, 370–380.
Arindiono, R. J., & Ramadhani, N. (2013). perancangan media pembelajaran interaktif matematika untuk siswa kelas 5 SD. Jurnal Sains dan Seni ITS, 2(1), F28–F32.
Athena, A., Laelasari, E., & Puspita, T. (2020). Pelaksanaan Disinfeksi Dalam Pencegahan Penularan Covid 19 dan Potensi Risiko Terhadap Kesehatan di Indonesia. Jurnal Ekologi Kesehatan, 19(1), 1–20. https://doi.org/10.22435/jek.v19i1.3146
Atmawarni, U. M. A. (2012). Penggunaan Multimedia Interaktif Guna Menciptakan Pembelajaran yang Inovatif di Sekolah. Perspektif, 1(1).
Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Pendidikan Di Indonesia. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(6), 21–30.
Darmawan, D. (2014). Pengembangan e-learning teori dan desain (Vol. 25). Remaja Rosdakarya.
Fang, F. C., Naccache, S. N., & Greninger, A. L. (2020). The laboratory diagnosis of Coronavirus Disease 2019-Frequently Asked Questions. Clinical Infectious Diseases, 71(11), 2996–3001.
Fauziah, F., Setiawan, D., & Rahadian, D. (2016). Efektivitas Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa DI SMP Pada Mata Pelajaran IPS”(Quasi Eksperimen Pokok Bahasan Penyimpangan Sosial Di Kelas VIII SMP Tarbiyatul Aulad Cikajang). Teknologi Pembelajaran, 1(1).
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid 19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165–175.
Hanafiah, M. A. (2020). Peran Kepala Sekolah/Madrasah Dalam Menjaga Mutu Pendidikan Pada Masa Tersebarnya Virus Corona (Covid-19). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 13(2), 119–123. http://jurnal.staiserdanglubukpakam.ac.id/index.php/alfikru/article/view/15
Isa, A. (2010). Keefektifan pembelajaran berbantuan multimedia menggunakan metode inkuiri terbimbing untuk meningkatkan minat dan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(1).
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika. JIPMat, 2(1), 20–35.
Jauhari, J. (2009). Studi Terhadap Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran MIPA di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA. UNY Yogyakarta, Tanggal, 16.
Kartini, I. I., Rohaeti, E. E., & Fatimah, S. (2020). Gambaran Motivasi Belajar Peserta Didik Saat Pandemi Covid 19 (Studi Kasus pada Peserta Didik Kelas VII SMP N 1 Arjasari yang sedang Belajar dari Rumah karena Pandemi Covid 19). Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(4), 140–150.
Masfingatin, T. (2013). Proses berpikir siswa sekolah menengah pertama dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari adversity quotient. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 2(1).
Musfiroh, T., Manan, A., & Aprilianto, D. (2020). Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pelajaran PAI. Sawabiq: Jurnal Keislaman, 1(1), 15–30.
Saprudin, S., Munaldi, M., Wijoyo, A., & Prasetio, S. M. (2020). Pembelajaran Multimedia (Studi Kasus: SMK Indonesia Global). Jamaika: Jurnal Abdi Masyarakat, 1(1), 63–70.
Saputra, W., & Purnama, B. E. (2015). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mata kuliah organisasi komputer. Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 4(2).
Sasmita, R. S. (2020). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 117–121.
Schneider, S. L., & Council, M. L. (2020). Distance learning in the era of Covid 19. Archives of Dermatological Research, 8(1), 3–4. https://doi.org/10.1007/s00403-020-02088-9
Sya’dullah, M. (2020). Pandemi Covid 19 Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Studi Kasus Pada Siswa Smp N 1 Banyubiru Kabupaten Semarang) Tahun 2020.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Yudiawan, A. (2020). Belajar Bersama Covid 19: Evaluasi Pembelajaran Daring Era Pandemi di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri, Papua Barat. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 10–16. https://doi.org/10.32489/alfikr.v6i1.64