Analisis Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Keefektifan Belajar Selama Pembelajaran Jarak Jauh

Authors

  • Rahmat Rifai Lubis Sekolah Tinggi Agama Islam Sumatera Medan
  • Muhammad Ramli Sekolah Tinggi Agama Islam Al Falah Banjar Baru Kalimantan Selatan
  • Juhriah Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Ratna Wati Panjaitan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.37

Keywords:

Learning, Professional Competence, Distance Learning

Abstract

This study aims to analyze the professional competence of teachers in improving the effectiveness of learning during distance learning at MTs Al-Jihad. The approach used in this research is qualitative research with descriptive methods. Data collection used by researchers is by interviewing the teacher, and documentation in the form of print out teaching materials compiled by the teacher. Then the data were analyzed through data presentation techniques and drawing conclusions. Test the validity of the data using tringulation and methods. The results of the study indicate that a teacher must be professional, professional, in this case the teacher's ability to plan learning, the learning process, and the teacher's ability to use learning media. As for the preparation of teachers at MTs Al-Jihad, namely by preparing print out material to be read and understood by students, then the learning process carried out at MTs Al-Jihad is by distance learning according to government recommendations, the teacher works on the material and uploads it on E -learningg, as for the learning media used by teachers at MTs Al-Jihad, namely utilizing internet media, in the form of what apps, e-learning, videos, and interesting pictures, because a teacher should be able to make the media as creative as possible so that students are interested in learning

References

Ameli, A., Hasanah, U., Rahman, H., & Putra, A. M. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran online di masa Pandemi COVID-19. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 28–37.

Amini. (2016). Profesi Keguruan (p. 17). Perdana publishing.

Atsani, K. H. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media pembelajaran pada masa Pandemi COVID-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905

Bararah, I. (2013). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mtsn Tungkop Kabupaten Aceh Besar. In ETD Unsyiah. Unsyiah.

cut fitriani, murniati, nasir usman. (2017). kompetensi profesional guru dalam pengelolaan pembelajaran. 5, 89.

Cut Fitriani, M. A. R., & Usman, N. (2017). Kompetensi profesional guru dalam pengelolaan pembelajaran di MTs Muhammadiyah Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(2).

Hamalik, O. (2001). No Titlepsikologi belajar dan mengajar. sinar baru algensindo.

Hanafiah, M. A. (2020). Peran Kepala Sekolah/Madrasah Dalam Menjaga Mutu Pendidikan Pada Masa Tersebarnya Virus Corona (Covid-19). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 13(2), 119–123. http://jurnal.staiserdanglubukpakam.ac.id/index.php/alfikru/article/view/15

Indah H.U, Aswatun H. (2017). Kompetensi Pembelajaran Guru Dan Penerapan Pembelajaran Tematik di SD Negeri Maguhawarji, UNY, Yogyakarta, 127.

Jafaruddin. (2015). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMAN 1 Kuta Cot Glie Kabupaten Aceh Besa. Intlektualita, 3(2), 30–45.

Kirom, A. (2017). peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. 3.

Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 246–253.

Maskiah, Muhmamad Q. (2016). Perencanaan Pengajaran Dalam Kegiatan Pembelajaran. 4.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Kencana.

Sidharta Adyatma, Ellyn Normelani, Selamet Riadi. (2017). Kompetensi Guru Dalam Pemnafaatan Media Pembelajaran Geografi di SMA Negeri Kota Banjarmasin. 4(1–19).

Suwito, A. (2015). Pendekatan Parade Untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Tentang Materi Sistem Pemerintahan Melalui Pemanfaatnmedia Voucher Pada Kelas XII IPS 2 SMA Negeri 1 Lasem. Prosiding PAI, 2, 848.

Wahyudi. (2012). Pengembangan Pendidikan , Strategi Inovatif & Kreatif Dalam Mengelola Pendidikan Secara Konprehensif , PT. Prestasi,. PT prestasi.

Downloads

Published

2021-05-03

How to Cite

Lubis, R. R., Ramli, M., Siregar, J., & Panjaitan, R. W. (2021). Analisis Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Keefektifan Belajar Selama Pembelajaran Jarak Jauh. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 38–47. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.37