Metode Storytelling dalam Membina Perilaku Religius Siswa Sekolah Dasar YP Indra Palembang
DOI:
https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i1.43Keywords:
Storytelling, Religious Character, Learning MethodAbstract
This study aims to analyze the application of the storytelling method in fostering students' religious behavior and the factors supporting and inhibiting the application of storytelling in fostering students' religious behavior. The research method used is descriptive qualitative. Methods of data collection using observation, interviews, and documentation studies. Research informants in this case are teachers of Islamic Religious Education and students of SD YP Indra Palembang. Data analysis through the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research are the application of the storytelling method embodied in Islamic stories such as the stories of the Prophets and Apostles, friends, scholars, and pious people both sourced from the Qur'an, Hadith, or the books of the scholars. Its implementation is carried out through the stages of planning, implementation, and evaluation. The application of the method as well as in the context of inculcating the values of faith, worship, morals, psychology. The inhibiting factor is the lack of learning media, lack of teaching skills. The supporting factor is the existence of school policies to make the presentation of subject matter easier and more enjoyable.
References
Arsyad, A. (2017). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.
Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 19.
Hamdanah, H., & Baharan, A. K. (2018). Peranan Metode Bercerita Terhadap Efektivitas Penanaman Nilai Keagamaan Anak. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–15. https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/JurnalPAI/article/view/1974
Hidayati, D. (2016). Penerapan Metode Storytelling Pada Pelajaran Aqidah Akhlak untuk Meningkatkan Akhlakul Karimah Santri. Perspektive, 09(1), 120–130. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/perspektif/article/view/4102
Istiani, N., & Islamy, A. (2020). Efektifitas Efektifitas Pendidikan Karakter melalui Metode Storytelling bagi Siswa Tingkat Menengah Atas. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(2), 38–54.
Juwita, D. R. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini di Era Milenial. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah; Vol 7 No 2 (2018): July 2018. http://ejournal.inismupacitan.ac.id/index.php/tajdid/article/view/138
Lubis, R. R. (2018). Optimalisasi kecerdasan spiritual anak (Studi Pemikiran Nasih ‘Ulwān Dalam Kitab Tarbiyatul Aulād). Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, I(1), 1–18. http://jurnal.stit-al-ittihadiyahlabura.ac.id/index.php/alfatih/article/view/1/1
Lubis, R. R., Ramli, M., Siregar, J., & Panjaitan, R. W. (2021). Analisis Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Keefektifan Belajar Selama Pembelajaran Jarak Jauh. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 32–47. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.37
Makhmudah, S. (2020). Penanaman Nilai Keagamaan Anak Melalui Metode Bercerita. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2). https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.9189
Manurung, P. (2020). Pemanfaatan Laboratorium Konseling Sebagai Sumber Belajar Bimbingan Konseling. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), 108–123. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.44
Nursyaidah, N. (2016). Efektivitas metode bercerita dengan buku cerita bergambar berbasis Islam dalam membina akhlak siswa SDIT Bunayya Padangsidimpuan. Tazkir: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 2(1), 111–126.
Pratiwi, R. R. (2016). Penerapan Metode Storytelling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II SDN S4 Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 199–207. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v1i1.9074
Ramdhani, S., Yuliastri, N. A., Sari, S. D., & Hasriah, S. (2019). Penanaman nilai-nilai karakter melalui kegiatan storytelling dengan menggunakan cerita rakyat Sasak pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 153–160. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.108
Rusiyono, R., & Apriani, A.-N. (2020). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Penanaman Karakter Nasionalisme Pada Siswa SD. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 11–19.
Sa’diyah, K. (2020). Strategi Storytelling Dalam Menumbuhkan Karakter Religius Anak Usia Dini pada Kelompok A RA Muslimat NU Sholahiyah Pedawang Bae Kudus. IAIN KUDUS. http://repository.iainkudus.ac.id/3936/
Sanjaya, W. (2019). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan.
SUHERIN, L. (2020). Penanaman Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini Melalui Metode Storytelling di Raudlatul Athfal Al Fajar Tugu Rejotangan. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/id/eprint/18066
Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. At-Ta’dib, 10(2).
Suwangsih, D. (2015). Membentuk Moralitas Anak Usia Dini Melalui Penerapan Metode Storytelling Dengan Media Wayang (Kelompok B TK Hati Mekar Kabupaten Sumedang). Universitas Pendidikan Indonesia. http://a-research.upi.edu/operator/upload/pro_2011_iecs_dede_metode_storytelling_dengan_media_wayangx.pdf
Syaiful, B. D., & Aswan, Z. (2016). Strategi Belajar Mengajar. In Jakarta: Rineka Cipta. Rineka Cipta.
Turahmat, T., Wardani, O. P., & Wijayanti, R. (2019). Storytelling pada Peserta Didik TK Senyiur Indah Semarang Bermuatan Nilai Karakter. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(2), 176–186.
Wijaya, C., Lubis, R. R., Haidir, H., Suswanto, S., & Saputra, I. B. (2020). Program One Week One Story Berbasis Keislaman sebagai Bekal Keterampilan Abad 21 pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1544–1556. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.917
Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241–264.