Pemanfaatan Laboratorium Konseling Sebagai Sumber Belajar Bimbingan Konseling

Authors

  • Purbatua Manurung Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.44

Keywords:

Laboratory, Counseling Guidance, Learning Resource

Abstract

This study aims to analyze the use of the counseling laboratory as a learning resource for counseling guidance study program students. This study uses a qualitative research method based on library research (library research). Collecting data using documentation techniques derived from library sources. Data analysis uses content analysis techniques where each source or literature used is adjusted and the context is seen for its suitability with other literature from books, journals or other research. In relation to learning resources, the counseling laboratory functions as (1) to provide completeness for the theoretical lessons that have been received so that theory and practice are not two separate things. The two of them are mutually examining and looking for the basis of each other; (2) providing scientific work skills for students/students; (3) provide and cultivate the courage to seek the essence of scientific truth from an object in the natural and social environment; (4) increase skills in using available tools and media to seek and find the truth; (4) fostering student curiosity as a capital for the scientific attitude of a prospective scientist.

References

Abdullah, R. (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(2), 30–45.

Bhakti, C. P. (2018). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah di Kabupaten Gunungkidul. JP (Jurnal Pendidikan): 2(2), 100–104. http://dx.doi.org/10.26740/jp.v2n2.

Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida Journal, 5(1), 83–92. http://dx.doi.org/10.22373/lj.v5i1.2061

Fiana, F. J., Daharnis, D., & Ridha, M. (2013). Disiplin Siswa di sekolah dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 2(3).

Madjid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Munir. (2013). Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Alfabeta.

Nengsih, N. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perencanaan Arah Karier Siswa SMA Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. AL-IRSYAD, 7(1), 15–30. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad/article/view/6676

Nur, F. M. (2012). Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sains Kelas V SD Pada Pokok Bahasan Makhluk Hidup dan Proses Kehidupan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 67–78.

Prayitno, & Amti, E. (2014). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Renika Karya.

Rusman. (2013). Manajemen Kurikulum “Seri Manajemen Sekolah Bermutu". Mulia Mandiri Press.

Safitri, A. (2021). Model Layanan E-Konseling dengan Media Surat Elektronik Pada Laboratorium Bimbingan Konseling Islam Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah Iain Palangka Raya. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 1(1), 8–15.

Saputra, W. N. E. (2016). Evaluasi program Konseling Individu di SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang Dengan Model Discrepancy. Jurnal Fokus Konseling, 2(1).

Setiawardhani, R. T. (2013). Pembelajaran Elektornik (E-learning) dan Internet dalam Rangka Mengoptimalkan Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Unswagati, 1(2), 82–96.

Sista, T. R. (2017). Implementasi Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Educan : Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.21111/educan.v1i1.1288

Sofah, R., & Sucipto, S. D. (2017). Optimalisasi Pemanfaatan Laboratorium dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling Berbasis KKNI Prodi BK FKIP Universitas Sriwijaya. Proceeding Seminar dan Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2017, 1, 239–247. http://journal2.um.ac.id/index.php/sembk/article/view/1293

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127–139. http://dx.doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654

Suteja, J. (2018). Pengembangkan Kompetensi Mahasiswa Jurusan Bimbingan Konseling Islam melalui Peningkatan Laboratorium Konseling. Prophetic: Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 1(01), 83–98. https://doi.org/10.24235/prophetic.v1i01.3481

Yusuf, M. J. (2019). Laboratorium Program Studi BKI: Suatu Kajian tentang Landasan dan Arah Pengembangan. At-Taujih: Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1). http://dx.doi.org/10.22373/taujih.v2i1.7207

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Manurung, P. (2020). Pemanfaatan Laboratorium Konseling Sebagai Sumber Belajar Bimbingan Konseling. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), 108–123. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.44