IMPLEMENTASI METODE TARTILA DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI MEMBACA AL-QUR`AN PARA SANTRI DI TPQ AL-HIDAYAH DESA KARANG PRANTI PAJARAKAN PROBOLINGGO
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i1.575Keywords:
Implementation, Tartila Method, Competence in Reading the Qur'anAbstract
This study aims to describe the implementation and evaluation of the Tartila method in improving the Qur'anic reading competence of students at TPQ Al-Hidayah, Karang Pranti Village, Pajarakan, Probolinggo. This research employs a qualitative approach in the form of a case study. Data were collected through observation, in-depth interviews, and documentation. The findings indicate that the Tartila method is implemented systematically through stages such as letter recognition, sorogan learning (individual recitation), intensive guidance, and three types of evaluation: daily evaluation, level advancement evaluation, and graduation assessment including the final ceremony. This method significantly enhances students’ ability to read the Qur'an, particularly in terms of fluency, accuracy in pronouncing hijaiyah letters, and mastery of tajwid rules. The personalized and evaluative learning approach enables effective and continuous Qur'anic education. The successful implementation of the Tartila method is also supported by the active role of caregivers and dedicated ustadz or ustadzah who patiently and consistently guide the students.
References
Adelia, M., Armila, D., Syaifullah, M., Putri, R. M., & Annisa, E. (2022). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Siswa SD dalam Membaca Al-Qur’an di Yayasan Sabilul Khayr Al Ibana. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 124–131.
Amalah, H. (2022). Pembelajaran Metode At-Tartil Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di TPQ Wildaanul Muslimin Gondang Manis Jombang. IAIN Kediri.
Amin, A. Y. (2022). Penerapan Metode At-Tartil Pada Pembelajaran Al-Qur’an Di TPQ Nurul Qur’an Banjaran Driyorejo Gresik. Jurnal Pendidikan Agama Islam Miazhar, 1(2), 61–68.
Annuri, H. A. (2020). Panduan Tahsin Tilawah Al-qur’an & Ilmu Tajwid. Pustaka Al-Kautsar.
Aprilita, A. (2024). Peran Guru TPQ dalam Menerapkan Metode an-Nahdliyah di TPQ an-Nahdliyah al-Barokah Metro. IAIN Metro.
Assidqi, L. F. (2021). Evaluasi Pelaksanaan Program Metode Qiraati Di Taman Pendidikan Al Quran (Tpq) Ta’ajusy Syarof Pemalang.
Azizah, N., & Rohman, M. (2021). Efektivitas Metode Tartila Dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan Santri di TPQ Nurul Falah. Jurnal Edukasi Qur’ani: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 45–58.
Bahari, F. D. M. (2024). Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an: Implementasi Komprehensif Metode Tartila Untuk Keunggulan Siswa. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 1–13.
Fauziah, L., & Mulyani, S. (2020). Strategi Evaluasi Pembelajaran Al-Qur’an di Taman Pendidikan Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 56–69.
Fusiroh, F., Rokhmah, S., Rahman, H. Y., Taslim, M., & Marhani. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Al-Qur’an Pada Siswa di Sekolah Dasar Islam. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 21(2), 91–99. https://doi.org/10.35905/alishlah.v21i2.6728
Hamid, A. (2024). Implementasi metode tartila dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an siswa di SD Islam Annur Assalafy Kecamatan Kejayan Kabupaten Pasuruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Hj. Mahila Amin, S. K. M. M. K., & H. Gunardi Pome, S. A. M. K. (2023). Buku Ajar Agama Islam. Lembaga Chakra Brahmana Lentera. https://books.google.co.id/books?id=Xv7gEAAAQBAJ
Ilham Ali, N. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Santri Di Taman Pendidikan Al Qur’an Darussalam Purwokerto. Iain Purwokerto.
Munib, A., Mahfud, M., & Rudianto, R. (2022). Penerapan Metode At-Tartil Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di Tpq Nurul Huda Li’ulumil Qur’an Sooko Wringinanom Gresik. Jurnal Pendidikan Agama Islam Miazhar, 1(2), 69–75.
Muzay Yanah. (2023). Kualitas Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Menggunakan Metode Tartila Pada Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPA) Al-Lathifia Desa Kasiyan Timur Puger Jember Tahun 2023. Undergraduate Thesis, Universitas Islam Negeri KIAI Haji Achmad Siddiq Jember.
Nasaruddin, N., Ilham, I., Nurdiniawati, N., & Alimudin, A. (2024). Pendampingan dan Peran TPQ Untuk Meningkatkan Baca Al-Qur’an di Dusun Soro Bali Desa Karampi. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 29–41.
Olivia, O., Kustati, M., & Gusmirawati, G. (2023). Pendampingan Pembelajaran Membaca AlQuran Menggunakan Metode Tartil di Taman Pendidikan Quran Jamiatul Muksinin. Al-DYAS, 2(3), 782–794. Https://Doi.Org/10.58578/Aldyas.V2i3.1950.
Putri, R. K. (2018). Pembelajaran Metode Tartila Dalam Pembinaan Kemampuan Membaca Alqur’an Di Tpq Riyadlul Qori’in Dusun Kelanceng Kecamatan Ajung. IAIN Jember.
Saadah, A. S., & Aprianti, E. (2024). Implementasi Metode Tilawati melalui Kartu Peraga untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Reseptif Pada Anak Usia Dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 7(3), 287–296.
Sari, N. A. (2024). Optimalisasi Metode Tartila bil Qolam dalam Membaca Al-Qur’an di Kelas V Mi Sailul Ulum Pagotan Madiun. IAIN Ponorogo.
Siti Khodijah, M. P. (2023). Tahsin Al-Qur’an Panduan Mengaji Al-Qur’an dengan Kaidah Tajwid. Bukunesia. https://books.google.co.id/books?id=X7a9EAAAQBAJ
Solihah, S. (2020). Bentuk-bentuk kesulitan belajar membaca al-qur’an santri dan upaya tutor dalam mengatasinya melalui metode iqro’di TPA Fuqaha’cabang lembaga kursus tahsin kelurahan Rembiga Kota Mataram. UIN Mataram.
Susanti, R. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Doa dalam Pembelajaran TPQ: Studi di TPQ An-Nur Semarang. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 92–101.
Ulya, H., & Ni’mah, M. (2023). Penerapan Metode Talaqqi Dalam Meningkatkan Kemampuan Hafalan Surat Pendek Di Ra Nurul Jadid Blimbing Besuki. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 4, 9–16.
Wulandari, A. (2021). Penerapan Metode Tartil dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di TPQ. Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 6(2), 110–120.