PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP KEISLAMAN DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i1.582

Keywords:

Utilization, Interactive Learning, Media, Islamic Education

Abstract

Understanding the concept of Islam in Islamic Religious Education is often hindered by a learning approach that is less engaging and non-interactive. This results in students being less motivated and having difficulty in comprehensively understanding the material.  This research aims to explore the utilization of interactive learning media as an effort to enhance the understanding of Islamic concepts among students. This study employs a qualitative approach with a literature review method, analyzing various literature sources related to the use of interactive media in religious education. The research results indicate that interactive learning media can provide a more engaging learning experience, facilitate the understanding of religious concepts, and increase student involvement in the learning process.  Therefore, the use of interactive media in Islamic Education is highly recommended to address issues in teaching Islamic concepts in schools.  This research is expected to contribute to the development of more effective learning methods that meet the needs of the millennial generation in understanding Islam.

Author Biography

Bunyamin, Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Prof. Dr. Bunyamin, M.Pd.I. 

Head of Baznas DKI Jakarta Province, 2025-2030 period

References

Al Mubarok, I. M., Rahayu, P., Pratiwi, I., Jauhari, Z. A., & Inayah, A. K. (2023). Pengembangan Berpikir Kreatif pada Pembelajaran PAI dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Islam Menuju Society 5.0. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 4(1), 9–16.

Asela, S., Salsabila, U. H., Lestari, N. H. P., Sihati, A., & Pertiwi, A. R. (2020). Peran media interaktif dalam pembelajaran PAI bagi gaya belajar siswa visual. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1297–1304.

Aziz, A. H., Fahrurrazi, F., Akimmusolah, A., Rahmah, A. N., & Jaenullah, J. (2023). Problematika Pembelajaran Pai Di Era Digital. PPSDP Undergraduate Journal of Educational Sciences, 1(1), 36–43.

Dewantara, R. B., Suarsini, E., & Lestari, S. R. (2020). Analisis kebutuhan pengembangan multimedia interaktif berbasis problem based learning pada materi biologi SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 749–753.

Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019). Kesiapan guru dalam menghadapi tantangan pendidikan berbasis teknologi. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Hakim, A. R., & Windayana, H. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2).

Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan media interaktif berbasis ebook di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359.

Hidayat, N. (2015). Peran dan tantangan pendidikan agama islam di era global. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 61–74.

Kholidah, L. N. (2015). Pola integrasi nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran pendidikan agama Islam pada lembaga pendidikan. At-Ta’dib, 10(2).

Lismawati, L., Ermawati, I. R., Nazmia, M. R., & Adilah, F. (2023). Pelatihan Aplikasi KOCO. SCHOOLS Sebagai Media Pembelajaran Interaktif di SMA Muhammadiyah 25 Pamulang. Jurnal Indonesia Mengabdi, 5(1), 1–6.

Lubis, M. (2020). Peran guru pada era pendidikan 4.0. EDUKA: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 4(2), 0–5.

Putri, D. N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). Analisis pengaruh pembelajaran menggunakan media interaktif terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 363–374.

Putri, L. A., & Rahmi, U. (2024). Pemanfaatan Media Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar PAI pada Generasi Milenial. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 27–31.

Rahmawati, B. F., Badarudin, B., & Hadi, M. S. (2020). Penggunaan media interaktif power point dalam pembelajaran daring. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 4(2), 60–67.

Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK) studi kasus di TK Muslimat NU Maslakul Huda. Reforma: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 173–177.

Santi, S., Undang, U., & Kasja, K. (2023). Peran Guru PAI Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 16078–16084.

Seco, V. Y. R., & Cendana, W. (2022). Penerapan refleksi pribadi untuk membantu guru menjalankan peran sebagai fasilitator pada pembelajaran daring. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 103–116.

Tang, M. (2018). Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Merespon Era Digital. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(1), 717–740.

Trinawindu, I. D. A. B. K., Dewi, A. K., & Narulita, E. T. (2016). Multimedia Interaktif untuk Proses Pembelajaran. Prabangkara: Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 19(23), 35.

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645.

Wibawanto, W., & Ds, S. S. M. (2017). Desain dan pemrograman multimedia pembelajaran interaktif. Cerdas Ulet Kreatif Publisher.

Zulhelmi, Z., Adlim, A., & Mahidin, M. (2017). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap peningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 72–80.

Downloads

Published

2025-06-09

Issue

Section

Article