PENERAPAN FUNGSI MANAJEMEN DAKWAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS AKHLAKUL KARIMAH ANAK ASUH DI PANTI ASUHAN MAMIYAI YAYASAN AMAL DAN SOSIAL KECAMATAN MEDAN AREA KOTA MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i2.700Keywords:
Dakwah Management, Character Building, , Akhlaq al-Karimah, Islamic Education, Orphanage ChildrenAbstract
This study aims to describe the implementation of dakwah management functions in fostering the moral character (akhlaq al-karimah) of foster children at Mamiyai Orphanage, as well as to identify supporting and inhibiting factors. Using a qualitative field research approach involving interviews, observation, and documentation, the study found that management functions—planning, organizing, directing, supervising, and evaluating—were systematically applied. Dakwah activities such as routine worship practices, moral guidance, and involvement in social activities effectively contributed to character development. While adequate facilities and community support served as strengths, challenges such as low learning motivation among children and the negative influence of digital technology emerged as obstacles in the characterbuilding process
References
Abdini S. (2021). Manajemen Pembinaan Akhlak Pada Santri MTS-M 09.Dahlan Sipirok. http://etd.uinsyahada.ac.id/id/eprint/7406
Anis Bachtiar, M. (2020). Urgensi Filsafat Dakwah dalam Meningkatkan Kompetensi Calon Praktisi Dakwah. Jurnal Komunikasi Islam, 10(2), 326–344. https://doi.org/10.15642/jki.2020.10.2.326-344
Ardli, M. N., Luayyin, R. H., & Romli, A. S. (2025). Strategi Pengasuh Dalam Pembentukan Karakter Filantropis Di Panti Asuhan Putra Muhammadiyah Probolinggo. JSE: Jurnal Sharia Economica JSE, 4(1). https://doi.org/10.46773/jse.v4i1
Barus, M. I., & Rahma, A. (2022). Penerapan Pola Asuh Anak Pada Panti Asuhan Siti Aisyah Pemerintah Kabupaten Mandailing Natal. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 935. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1225
Fauziah, L. (2020). Strategi Komunikasi Pengasuh Dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Anak (Studi di Panti Asuhan Nahdlatul Wathan Mataram).
https://etheses.uinmataram.ac.id/845/1/Laili%20Fauziah%201503171960.pdf
Jannati, Z., Kusnadi, K., & Syahpitri, C. (2022). Pembinaan Akhlakul Karimah Anak Di Panti Asuhan Cahaya Kemuning Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modeling. WARDAH Jurnal Dakwah dan Kemasyarakatan, 23(1), 41–52. https://doi.org/10.19109/wardah.v23i1.12944
Jeminut, Y., & Iswahyudi, D. (2021). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen. PROSIDING SEMINAR NASIONAL Pendidikan dan Pembelajaran bagi Guru dan Dosen, 3, 102–106. https://doi.org/10.35891/jip.v10i2.3727
Kartika, I., Kuswandi, S. & Nida El Adabi, S. (2023). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mewujudkan Karakter Religius Pada Peserta Didik.
EDUKASI ISLAMI: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 917–932.
https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.6609
M Sofyan. (2019). Bimbingan Agama Pada Anak Untuk Membentuk Karakter Religius Di Panti Asuhan Mamiyai Al-Ittihadiyah [Thesis (Sarjana), UIN Sumatra Utara]. http://repository.uinsu.ac.id/6600/1/skripsi%20Lengkap.pdf
Manurung, M. Z. (2022). Manajemen Dakwah di Panti Asuhan Asuhan Darul Aitam Medan. (2021). http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/13884
Marpuah. (2017). Manajemen Dakwah Persistri Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kualitas Da’iyah. Melek Sintaksis; Jurnal Ilmiah indonesia, 6(2), 83–97. https://doi.org/10.36418/melek-sintaksis.v6i4.2471
Mohamad Khadafi, N., & Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Alauddin Makassar, H. (2020). Fungsi manajemen dakwah dalam kegiatan keagaman di panti asuhan nahdiyat kota makassar. Dalam Jurnal Washiyah (Vol. 1, Nomor 2). https://journal3.uinalauddin.ac.id/index.php/washiyah/article/view/14461
Nasution S N. (2021). Pembinaan Keagamaan Dalam Menerapkan Nilai Nilai Akhlakul Karimah Pada Anak Diyayasan Panti Asuhan Ar-Rahim Pekanbaru [Thesis (Sarjana), UIN Sultan Syarif Kasim]. http://repository.uinsuska.ac.id/id/eprint/48586
NM SiregarI, & Y Simaora. (2024). Implementasi Prinsip Komunikasi Islam Pengasuh dalam Membina. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi), 8(3), 2024. https://doi.org/10.35870/jti
Octavianty, I., & Asmuni, A. (2025). Pengelolaan Kegiatan Keagamaan Panti Asuhan Al Marhamah (Perspektif Manajemen Dakwah). AL IDARAH Jurnal Pengkajian Dakwah dan Manajemen, 12(1), 26–37. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/idarah/
Rifai, N., & Kumaidi, M. A. (2019). Penyesuaian Diri Pada Remaja Yang Tinggal Di Panti Asuhan (Study Kasus Pada Remaja Yang Tinggal Di Panti Asuhan Yatim Piatu Muhammadiyah Klaten). http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/37823
Rosadi, I., & Mutiawati. (2024). Manajemen Dakwah Dalam Pembinaan Akhlakul Karimah Siswa Sd It Pesantren Nur Ihsan. JRMDI Jurnal Riset Mahasiswa Dakwa dan Komunikasi, 6(1), 14–28. https://doi.org/10.24014/jrmdk.v6i1.29181
Tiara, A. A. (2021). Manajemen Dakwah Panti Asuhan Budi Mulya Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung. https://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/16283
Verra E. (2022). Upaya Pengasuh Panti Dalam Membentuk Karakter Religius Anak Di Panti Asuhan Amanah Gemblegan Kalikotes Klaten [Thesis (Sarjana), IAIN Surakarta]. http://eprints.iain-surakarta.ac.id/id/eprint/803
Wahyu H. (2021). Implementasi Pembinaan Karakter Melalui Pendidikan Keagamaan Pada Anak Panti Asuhan. Journal Sosial Society; PUSTAKA DIGITAL iNDONESIA, 1(1), 9–20. https://doi.org/10.54065/jss.1.1.2021.50
Yusuf, F., & Nashrillah, M. G. (2024). Strategi Dakwah Pengasuh dalam Membina Akhlakul Karimah Anak-Anak Panti Asuhan Mamiyai Al-Ittihadiyah Medan. QULUBANA: Jurnal Manajemen Dakwah, 5(1), 157–173. https://doi.org/10.54396/qlb.v5i1.1240
Zakiah. (2022). Upaya Peningkatan Kinerja dan Kedisiplinan Guru PAI dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak secara Daring pada Peserta Didik Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Journal of Educational Integration and Development, 2(3), 2022. https://embada.com/index.php/jeid/article/download/140/82