PERBANDINGAN PENDIDIKAN ISLAM INTERNASIONAL DAN GLOBAL: KAJIAN KONSEPTUAL DALAM KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i1.592Keywords:
International Islamic Education, Global Islamic Education, Globalisation, Education TechnologyAbstract
This article aims to examine and compare two forms of contemporary Islamic education development, namely international Islamic education and global Islamic education. This research uses a literature study method using a descriptive qualitative approach, the discussion focuses on the characteristics, scope, curriculum, and use of technology of the two educational models. The results of the study show that international Islamic education emphasises a formal academic system with a global standard curriculum such as Cambridge and IB, while global Islamic education is more flexible and emphasises the spread of Islamic values through non-formal and digital approaches across countries. This comparison is important in facing the challenges of globalisation and the needs of Muslims for quality education rooted in Islamic values.
References
Basyar, S. (2018). Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Antara Konsepsi dan Aplikasi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.2989
Dewi, R., Wibowo, S., & Herawati, H. (2023). Konsep Pendidikan Adab Dalam Pembaruan Pemikiran. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(3), 1141–1159. jurnal.faiunwir.ac.id
Emelia, Y. (2024). Studies Studi Kasus: Implementasi Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pendidikan Agama Islam. RES: Review of Education Studies, 1(1), 22–42. https://barkah-ilmi-fiddunya.my.id/ojs/index.php/res/article/view/17/17
K, R., Haddade, H., & Muzakkir, M. (2024). Pendidikan Multikultural. Pendidikan Inovatif, 6(4), 226–237. https://journalpedia.com/1/index.php/jpi%0A
Kahrani, K., & Igbal, M. (2021). Konsep Ilmu Pengetahuan Persepektif Pendidikan Islam dan Barat. AL-MUAWANAH Journal of Islamic Education, 1(2), 105–140. http:/ejournal.stitdukotabaru.ac.id/index.php/almuawanah/index
Krippendorff, K. (2024). Content Analysis An Introduction to Its Methodology. SAGE Publications. https://books.google.co.id/books?id=q657o3M3C8cC&printsec=frontcover&dq=Analisis+dilakukan+dengan+menggunakan+teknik+analisis+isi+(content+analysis),+yaitu+mengidentifikasi,+mengkaji,+dan+menginterpretasikan+isi+dari+berbagai+litera&hl=&cd=1&source=gbs_api&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Oviyanti, F. (2016). Tantangan Pengembangan Pendidikan Keguruan di Era Global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 267–282. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.562
Putra, W., Yusuf, M., & Hadijaya, Y. (2025). Alacrity: Journal Of Education Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran dalam Pendidikan Multikultural. Alacrity : Journal Of Education, 5(1), 257–275. http://lpppipublishing.com/index.php/alacrity
Soraya, S. Z. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Membangun Peradaban Bangsa. Journal of Islamic Education Management, 1(1), 74–81. https://doi.org/10.51200/uji.v12i.3291
Sulaiman, S., Rusdinal, R., Gistituati, N., & Ananda, A. (2021). Sistem pendidikan Mesir dan perbandingannya dengan Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 395–413. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.4956
Sunarso, A. (2020). Revitalisasi Pendidikan Karakter Melalui Internalisasi Pendidikan Agama Islam (PAI) Dan Budaya Religius. Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 155–169. https://journal.unnes.ac.id/nju/kreatif/article/view/23609/10082
Tirtoni, F. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Generasi Muda di Era Society 5.0. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 210–224.
Uluum, D. C., Hikmahtudinniah, H., Musli, M., Mustar, M., & Prihartini, Y. (2025). Implementasi Kurikulum Internasional Baccalaureate pada Tingkat PYP Sebagai Kurikulum Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(4), 1776–1783. https://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/download/7650/1819/16049
Yasmansyah, Y., & Zakir, S. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index