PERBANDINGAN PENDIDIKAN ISLAM INTERNASIONAL DAN GLOBAL: KAJIAN KONSEPTUAL DALAM KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER

Authors

  • Ayu Watawalaini UIN Raden Fatah Palembang
  • Munir Munir Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Nurlaila Nurlaila Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i1.592

Keywords:

International Islamic Education, Global Islamic Education, Globalisation, Education Technology

Abstract

This article aims to examine and compare two forms of contemporary Islamic education development, namely international Islamic education and global Islamic education. This research uses a literature study method using a descriptive qualitative approach, the discussion focuses on the characteristics, scope, curriculum, and use of technology of the two educational models. The results of the study show that international Islamic education emphasises a formal academic system with a global standard curriculum such as Cambridge and IB, while global Islamic education is more flexible and emphasises the spread of Islamic values through non-formal and digital approaches across countries. This comparison is important in facing the challenges of globalisation and the needs of Muslims for quality education rooted in Islamic values.

References

Basyar, S. (2018). Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Antara Konsepsi dan Aplikasi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.2989

Dewi, R., Wibowo, S., & Herawati, H. (2023). Konsep Pendidikan Adab Dalam Pembaruan Pemikiran. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(3), 1141–1159. jurnal.faiunwir.ac.id

Emelia, Y. (2024). Studies Studi Kasus: Implementasi Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pendidikan Agama Islam. RES: Review of Education Studies, 1(1), 22–42. https://barkah-ilmi-fiddunya.my.id/ojs/index.php/res/article/view/17/17

K, R., Haddade, H., & Muzakkir, M. (2024). Pendidikan Multikultural. Pendidikan Inovatif, 6(4), 226–237. https://journalpedia.com/1/index.php/jpi%0A

Kahrani, K., & Igbal, M. (2021). Konsep Ilmu Pengetahuan Persepektif Pendidikan Islam dan Barat. AL-MUAWANAH Journal of Islamic Education, 1(2), 105–140. http:/ejournal.stitdukotabaru.ac.id/index.php/almuawanah/index

Krippendorff, K. (2024). Content Analysis An Introduction to Its Methodology. SAGE Publications. https://books.google.co.id/books?id=q657o3M3C8cC&printsec=frontcover&dq=Analisis+dilakukan+dengan+menggunakan+teknik+analisis+isi+(content+analysis),+yaitu+mengidentifikasi,+mengkaji,+dan+menginterpretasikan+isi+dari+berbagai+litera&hl=&cd=1&source=gbs_api&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Oviyanti, F. (2016). Tantangan Pengembangan Pendidikan Keguruan di Era Global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 267–282. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.562

Putra, W., Yusuf, M., & Hadijaya, Y. (2025). Alacrity: Journal Of Education Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran dalam Pendidikan Multikultural. Alacrity : Journal Of Education, 5(1), 257–275. http://lpppipublishing.com/index.php/alacrity

Soraya, S. Z. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Membangun Peradaban Bangsa. Journal of Islamic Education Management, 1(1), 74–81. https://doi.org/10.51200/uji.v12i.3291

Sulaiman, S., Rusdinal, R., Gistituati, N., & Ananda, A. (2021). Sistem pendidikan Mesir dan perbandingannya dengan Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 395–413. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.4956

Sunarso, A. (2020). Revitalisasi Pendidikan Karakter Melalui Internalisasi Pendidikan Agama Islam (PAI) Dan Budaya Religius. Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 155–169. https://journal.unnes.ac.id/nju/kreatif/article/view/23609/10082

Tirtoni, F. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Generasi Muda di Era Society 5.0. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 210–224.

Uluum, D. C., Hikmahtudinniah, H., Musli, M., Mustar, M., & Prihartini, Y. (2025). Implementasi Kurikulum Internasional Baccalaureate pada Tingkat PYP Sebagai Kurikulum Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(4), 1776–1783. https://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/download/7650/1819/16049

Yasmansyah, Y., & Zakir, S. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10. http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index

Downloads

Published

2025-05-30

Issue

Section

Article