IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI MELALUI PEMBELAJARAN AL-QUR’AN DI SD IT KARAKTER ANAK SHALEH KOTA PADANG
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i2.196Keywords:
Education, Character, Al-Qur'an LearningAbstract
One of the advantages of technological progress is that it facilitates the rapid dissemination of new information. The availability of detrimental information has a negative impact on children's growth and development. Many videos depict violent and immoral acts, as well as teenagers' social interactions that are contrary to the values of Indonesian society and its culture. The focus of the research is how to incorporate the study of the Koran into the character education program at SD IT Character for Children of Saleh, Padang City. The implementation of character education at SD IT Shaleh Children's Character in Padang City is described using a qualitative research approach. Location in Padang City, West Sumatra, with a sample size of 47 students at the Shaleh Children's Character IT Elementary School. Data collection was carried out through careful observation, in-depth interviews and thorough documentation. Activities at SD IT which aim to instill the values of the Koran in children include teaching the ethics of reading prayers and letters, encouraging five daily prayers, and modeling the life of Muhammad sallallaahu 'alaihi wasallam on how to do it. they must behave well, and reward good behavior and punish bad. Targhib and tarhib methods as well as dialogue and stories are used in forming Al-Qur'an characters for early childhood at SD IT.
References
Abd Hamid Wahid, Chusnul Muali, K. R. Q. (2018). Pengembangan Karakter Guru Dalam Menghadapi Demoralisasi Siswa Perspektif Teori Dramaturgi. Jurnal Mudarrisuna, 8(1), 102–126.
Abdul Hamid Wahid, Muhammad Mushfi El Iq Bali, S. M. (2021). Problematika Pembelajaran Fiqih terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 05(01), 1–17.
Ahmad, S. &. (2019). Pembelajaran Aqidah Akhlak Dalam Perspektif Humanisme Di MA Miftahul Qulub Galis Pamekasan. Edureligia, 3(1), 115–127.
Akhyar, M., Kamal, M., Wati, S., & Junaidi, J. (2022). Pemanfaatan Platform Whatsapp dalam Pembelajaran SKI di MTsN 1 Padang Pariaman. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 3195–3203.
Bali, M. M. E. I. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Distance Learning. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(1), 28–38.
Budi Juliardi. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal BHINNEKA TUNGGAL IKA, 2(2), 119. https://core.ac.uk/download/pdf/267824621.pdf
Chairunniza’, M. M. E. I. B. dan. (2020). Interaksi Edukatif Pendidikan Islam Perspektif Buya Hamka dalam Menghadapi Society Era. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 2(1), 67–76.
Djunaid, H. (2014). Konsep Pendidikan Dalam Alquran (Sebuah Kajian Tematik). Lentera Pendidikan, 17(1), 139–150.
Fadilah, M. M. E. I. B. dan N. (2019). Internalisasi Karakter Religius di Sekolah Menengah Pertama Nurul Jadid. MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1), 1–25.
Hakim, R. (2014). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1), 123–136.
Hidayah, E. S. dan F. (2018). Program Pembentukan Akhlak Siswa Pada Masa Pubertas (Studi Kasus Di SMP Tri Bhakti Tegaldlimo Banyuwangi Tahun Pelajaran 2018/2019). Edureligia, 2(2), 82–93.
Hosaini, A. (2016). Akulturasi Nilai Dan Budaya Dalam Sistem Pendidikan Pesantren. At-Turas, 3(1), 28–41.
Husni, M. (2018). Pendidikan Islam Dalam Mambangun Etika Peradaban; Sebuah Kajian Diskurtif. Edureligia, 2(1), 28–40.
Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227–247.
Karyodiputro, F. N. H. dan M. I. (2019). Manajemen Madrasah Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter Peserta Didik Di MTs Negeri Bondowoso II. At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 14–34.
Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0- 6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.
Khamsiatun, C. (2015). Urgensi Doa Dalam Kehidupan. Serambi Tarbawi: Jurnal Pemikiran, Riset, Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 3(1), 107–118.
Lutfi, M. (2017). Reaktualisasi Pendidikan Karakter Pesantren Di Era Globalisasi. Edureligia, 1(2), 14–146.
Mahmudah, S. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Kegiatan Spiritual Pada Peserta Didik Di Tk an Nuur Kelurahan Tosaren Kota Kediri. Jurnal Jipdas (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 3(1), 132–141. https://doi.org/10.37081/jipdas.v3i1.1389
Munawaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141–156.
Muthoifin, D. H. dan. (2018). Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. PROFETIKA, Jurnal Studi Islam, 19(1), 1–11.
Pembayun Mustika Rahayu Sari, A. S. P. (2019). Silaturahim Sebagai Bentuk Utama Dalam Kepedulian Sosial Pada Tradisi Weh-Wehan Di Kaliwungu. Indonesian Journal of Conservation, 8(1), 41–50.
Rohman, S. (2020). Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Untuk Menjaga Potensi Aqidah Pada Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 136–137.
Rosad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Managemen Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 173. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i02.2074
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,. Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suib, M. (2017). Sinergitas Peran Pondok Pesantren Dalam Peningkatkan Indek Pembangunan Manusia (IPM) Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1(2), 171–191.
Syakura, R. A. dan A. (2018). Penerapan Menghafal Juz ‘amma pada Anak Kelompok B di TK Tahfiz Tunas Mulia Kertak Hanyar. Junral Edukasi AUD, 4(2), 51.
Wulan Cindriani, S. (2017). Implikasi dari AlQur’an Surat Ibrahim Ayat 24-26 terhadap Metode Perumpamaan terhadap Pembelajaran Aqidah. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 3(2), 269–274.