KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MEMBENTUK SEKOLAH BERKUALITAS DI MTS NEGERI 1 SURAKARTA

Authors

  • Wafa’ Taqiyya Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Triono Ali Mustofa Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i2.201

Keywords:

Principal leadership, quality schools

Abstract

A leader plays an important role in achieving a group goal, as well as the principal who plays an important role in achieving educational goals. Principals must have excellence and professionalism in order to achieve a goal in education. Therefore, principals must play a role in many areas, starting from the preparation, inspection, and implementation processes contained in the school environment. Improving school quality is one of the goals to be achieved, so to form a quality school the principal must be able to encourage and guide educators to work expertly to improve the quality of students. The purpose of this study is to describe the leadership style applied by the principal and to find out what innovations and achievements have been made by the principal as a pioneer of education in shaping quality schools. This research uses a qualitative method with a field research approach through interviews, observations and documentation studies. The results of the study mentioned: First, the principal's leadership style at MTs Negeri 1 Surakarta uses a democratic leadership style. Second, the principal plays a lot of roles in the field of student achievement, making innovations in the curriculum and providing digital rooms, digital canteens, digital libraries and digital classes.

References

Anjar, A., Siregar, M., Toni, T., Ritonga, M. K., Harahap, H. S., & Siregar, Z. A. (2020). Pengaruh perilaku inovatif, terhadap kinerja kepala sekolah dasar di kabupaten labuhanbatu. CIVITAS (JURNAL PEMBELAJARAN DAN ILMU CIVIC), 6(2), 67-79.

Yahdiyanti, Nurilatul dkk. Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam MeningkatkanKualitas Peserta didik di SDN Martapuro 2 KabupatenPasuruan. Volume 2, no. 1(2020)

Hidayat Edi, Faktor-faktor yang Mempengaruhi Mutu Sekolah (Pengaruh dari Faktor Kinerja Mengajar Guru dan Pemanfaatan Sumber Belajar), Indramayu

Ar-Ruzz. Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sekolah Manajemen Perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasinya” (Jakarta: Bumi Aksara, 2015)

Syamsul Arifin. LeadershipIlmu dan Seni Kepemimpinan. (Jakarta: Mitra Wacana Media, 2012), hlm. 92-93

Hasanah Nur. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan” (volume.2, no.1, 2017)

Riski, Hidayatul, Rusdinal Rusdinal, and Nurhizrah Gistituti. "Kepemimpinan kepala sekolah di sekolah menengah pertama." Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3.6 (2021): 3531- 3537.

Setiyati, Sri. "Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi Kerja, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru." Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan 22.2 (2014): 200- 206.

Minsih, Rusnilawati, and Imam Mujahid. "Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar." Profesi Pendidikan Dasar 6.1 (2019): 29-40.

Zahro, A. M. R., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan perubahan kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358-363.

Furqon, M. A. (2012). Manajemen Kepala Sekolah MTs NI Surakarta Tahun Pelajaran 2010/2011 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakrta).

Khosiah, S., & Maryani, K. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru PAUD. Jurnal Golden Age, 4(01), 20-29.

Saputra, B. R., Arifin, I., & Sobri, A. Y. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Inovasi Pembelajaran Saintifik Religius. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 94-102.

Mustaqim, M. (2016). Sekolah/Madrasah Berkualitas Dan Berkarakter. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 137-154.

MTSN 1 SURAKARTA (2022) Arsip Prestasi. Diakses pada 5 November 2023, dari https://mtsn1surakarta.sch.id/

Abdullah, A. G., & Abd Rahman Abd Aziz, M. Z. (2008). Gaya-gaya kepimpinan dalam pendidikan. PTS Professional.

Hayudiyani, M., Saputra, B. R., Adha, M. A., & Ariyanti, N. S. (2020). Strategi kepala sekolah meningkatkan mutu pendidikan melalui program unggulan sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 89-95.

Wulandari, Y., Sartika, E. D., & Perawati, P. (2018). Strategi kepala sekolah perempuan dalam meningkatkan mutu pendidikan. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 126-136.

Downloads

Published

2023-12-10