IMPLEMENTASI KEGIATAN TILAWAH AL-QUR’AN MENGGUNAKAN IRAMA NAHAWAND DI SMP MUHAMMADIYAH PROGRAM KHUSUS SURAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i2.186Keywords:
Recitations of the Koran, Nahawand RhythmAbstract
The purpose of this study is to describe the Qur'an recitation activities using nahawand rhythm through teacher guidance at SMP Muhammadiyah PK Surakarta. This research is a field research with qualitative type using phenomenon approach. Data were collected through interviews, observations, and documentation. Data validity was tested by triangulating techniques and triangulating sources. Data analysis begins with the data reduction stage, data presentation, conclusion drawing. The results showed that (1) The implementation of Qur'an recitation activities using nahawand rhythm at SMP Muhammadiyah PK Surakarta is an application or implementation that is organized and carried out regularly every day, not just extracurricular activities (2) The purpose of using nahawand rhythm in Qur'an recitation at SMP Muhammadiyah PK Surakarta is so that the school has a characteristic as an Islamic school (3) There are several factors in the implementation of Qur'an recitation activities using nahawand rhythm at SMP Muhammadiyah PK Surakarta, both in the form of inhibiting factors and supporting factors.
References
Anam, A. A. (2017). Pengaruh Psychoreligius Care : Mendengarkan Murotal Al-Quran Dengan Irama Nahawand Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Pada Lansia Di UPTD Griya Werdha Jambangan Kota Surabaya. 20. https://repository.unair.ac.id/77614/2/full text.pdf
Annas, A. N., Ansar, A., Arwildayanto, A., & ... (2022). Program Penguatan Pendidikan Karakter pada Sekolah Boarding (Studi Multikasus di MA Al-Huda Gorontalo). Jurnal Pendidikan …, 6, 15896–15903. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4896%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/4896/4167
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.492
Borrego, A. (2021). Upaya Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ilmu Tajwid Materi Hukum Mim Mati Melalui Metode Example Non Example Kelas V di TPQ Miftahul Hidayah. 10(87), 6.
Ekawati, R. N. (2020). Implementasi Tahsinul Qur’an Menggunakan Metode Wafa di Griya Al Qur’an Al Furqon Ponorogo. July, 1–23.
Habibi, M. M. (2020). Implementasi Self Rugulated Learning (SRL) Santri Penghafal Al Qur’an Di Pondok Pesantren Al Qur’an Nurul Ulum Kretek-Bantul. July, 1–23.
HANDAYATI, M. R. (2018). Analisis Praktik Klinik Keperawatan Pada Pasien Congestive Heart Failure (Chf) Dan Non Hodgkin Limfoma Dengan Intervensi Inovasi Terapi Relaksasi Benson Kombinasi Murottal Al Qur’an(Q.S Ar-Rahman Ayat 1-78 )Dan Hypnoterapi Terhadap Penurunan Skala Nyeri D. Skripsi, 1–115.
Hani’ah, C. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Islam Assalam Bandar Lampung.
Hardani. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. In LP2M UST Jogja (Issue March).
Hidayat, W., Jahari, J., & Nurul Shyfa, C. (2020). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(1), 308. https://doi.org/10.52434/jp.v14i1.913
Indriyani, B. N. K. (2021). Implementasi Program Tahsin Tilawah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Kaum Ibu Di Masjid Al-Hidayah Desa Marindal 1 Kecamatan Patumbak Kabupaten Deli Serdang Skripsi. 10, 6.
Jannah, M. (2016). (Festival al-Qur’an sebagai bentuk resepsi estetis) Musabaqah Tilawatil Qur’an di Indonesia. 15(2), 87–95.
Karimah, U. (2018). | Ummah Karimah. Misykat, 03, 137–154.
Kartika, K., & Muliati, I. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Seni Baca Al-Qur’an Terhadap Peserta Didik Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tanjung Mutiara. An-Nuha, 1(2), 44–51. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i2.29
Mashud, I. (2019). Meningkatkan Kemampuan Dalam Setoran Hafalan Al-Qur’an Melalui Metode Talaqqi Pada Siswa Kelas Vib Sekolah Dasar Islam Yakmi Tahun 2018. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 347–358. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i2.397
Nadialista Kurniawan, R. A. (2021). Metode Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288
Pekalongan, A. K. (2018). Seni Baca Quran.
Pembelajaran, E., Qur, T. A.-, & Di, A. N. (n.d.). Madrasah Ibtidaiyah Negeri ( Min ) Kota Blitar. 4.
Pramesti, M. W. (2017). Motivasi : Pengertian, Proses dan Arti Penting dalam Organisasi. Jurnal Fakultas Ekonomi Dan Ilmu Sosial Universitas Sultan Fatah Demak, 19–38.
Rahayu, F. (2019). Substansi Evaluasi Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 103–122. https://doi.org/10.35905/alishlah.v17i2.1000
Rohmah, H. A. (2021). One Day One Juz. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288
Rohmati, M. U. (2019). Strategi pembelajaran seni baca Al-Qur’an.
Sri Maharani, I. (2020). Pembelajaran Baca Tulis Al- Qur ’ an Anak Usia Dini. 4(2), 1288–1298.
Suharni, & Purwanti. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89
Sutrisno. (2016). Bab 1 Pendahuluan. Journal Information, 10(1), 1–16.
Tholkhah, I., Norman, E., & Nadiah, N. (2022). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Digital pada SD Muhammadiyah Bojonggede Bogor. At-Tadris: Journal of Islamic Education, 2(1), 36–56. https://doi.org/10.56672/attadris.v2i1.66